Dos representants
del teatre banyolí, - Ingrid Calpe i Miquel Torrent- ben asseguts en uns sofàs
disposats en el pati de la Pia Almoina ens han refrescat alguns capvespres
d’estiu explicant-nos unes quantes “Parrassades”, títol emprat en principi per
apropar-nos a la Banyoles dels Fets i Gent del sempre recordat Antoni Maria
Rigau. Els dos explicadors ens van parlar de les pescades del cònsul rus
Antonov Ovseenko a la pesquera La Carpa d’Or, assessorat per l’agutzil Salvador
Vila, conegut pels banyolins com en Vadó “Terrisser”. El “tè‘te-a-tète” dels dos comentaristes es
va anar animant quan encetaren el tema de l’estudi pintoresc del mercat a la
plaça Major. Com que una bona part dels
personatges que muntaven parada en els mercats dels dimecres havia tingut
ocasió de contemplar-los en aquell temps en què per Rigau era la seva joventut
i per aquest cronista la seva infantesa, intentaré de dir quatre coses sobre un
parell o tres d’aquests tipus que jo considerava força estrambòtics. El “reconsagrat de les serps” cantava les
excel.lències de l’ungüent al costat mateix de la parada de cistelleria que en
els dies de mercat tenien muntada els meus pares. Aquest nen petit que era jo, encara segueix
tremolant ara de gran quan pensa amb aquella boteruda i llargaruda serp que el
“reconsagrat” va embolicar-me al coll com si fos una bufanda.
Els que més
m’embadocaven eren els dos músics ambulants –ella, una dona invident que tocava
la guitarra, i ell, un barretinaire que cantava cançons verdotes i venia els
romanços a deu cèntims el full. Me’n va
regalar un que vaig guardar molt temps perquè em feia molta gràcia i tot sovint
cantava el “romanço” que segurament Rigau va escoltar-lo més d’una vegada i que
potser no es va atrevir a deixar constància de la lletra que més o menys era
així: - “ Papitu”, amaga el “pitu”, - si passa res no m’embolico. – “Papitu”,
amaga el “pitu” – que aquest xiulet – em compromet. Ja ho crec!”. En aquell
temps – parlo dels darrers anys de la República i ja en plena Guerra Civil- els
infants no copsàvem la intenció d’aquella cançoneta, i si ens satisfeia era
perquè el “pitu” era una joguina que ens posàvem a la boca per xiular i imitar
els “referee’s”” (que era així –en anglès- quan ens referíem als àrbitres del
futbol) . Els infants d’aquells vells temps també jugàvem amb el “pitu” fent-lo
xiular sorollosament arrossegant els peus i aixecant pols (perquè..no us podeu
pas imaginar com n’eren de polsegosos els carrers de Banyoles!) i fent
piiiip...piiiip! imitant aquell tren
petit en l’arrancada final de la via estreta abans d’arribar a l’estació.
A l’hora del
migdia, havent dinat, alguns treballadors de les fàbriques de curtits
s’aturaven a escoltar la romancera parella de cantaires, embadocats i somrient
mentre esclovellaven i rosegaven els cacauets i les avellanes que havien comprat
a les parades de la Graua o la Roqueta, fins que uns altres xiulets –el de les
sirenes de les fàbriques- els advertien que havien d’apressar-se per arribar a
punt d’entrada.
La mainada, però,
seguíem fent “pitar” el nostre xiulet i
jugant, jugant, amb la pilota marcàvem algún gol. Molt diferent del que marcava
el xiulet d’en “Papitu”, aquell xiulet que ben amagadet no compromet. Ja ho
crec!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada